Kan ik je ergens mee helpen?

Kan ik je ergens mee helpen?

De medewerker op één en het belang van omzien naar elkaar

‘Ik ben een echt mensenmens,’ vertelt Antoinette, die al bijna 32 jaar bij Zorggroep Apeldoorn werkt. ‘Ik werk graag met mensen. Ik wil er voor mijn collega’s zijn en iets voor hen kunnen betekenen, zodat zij hun werk goed kunnen uitoefenen. Op een veilige en vertrouwde plek.’ Dat De medewerker op één ook betekent dat je goed voor jezelf moet zorgen, weet Antoinette uit eigen ervaring. Een burn-out heeft ervoor gezorgd dat zij niet anders naar de mens is gaan kijken, maar wel anders naar verantwoordelijkheden en het belang van omzien naar elkaar.

‘Het voelde alsof er geen eind meer zat aan de dag’

‘Werken was mijn hobby. Ik vond nooit iets te zwaar of te veel. Sinds corona is mijn werk in de versnelling gegaan. Door alles wat op ons afkwam tijdens de pandemie, maar ook toen ik verantwoordelijk werd voor meerdere locaties naar aanleiding van schaalvergroting en het nieuwe familiehuis. Het voelde alsof er geen eind meer zat aan de dag. Het ging mij allemaal aan het hart. Totdat ik zelf corona kreeg en het daarna niet meer lukte. Ik lag verlamd in bed en had hulp nodig. Die hele periode is turbulent geweest, ook voor mijn gezin.’

Inmiddels is Antoinette weer aan het werk. Als teammanager bij De Hofstede in Twello zet zij zich met hart en ziel in voor haar medewerkers en cliënten. ‘Ik heb er weer zin in en ben blij dat ik weer mooie dingen kan doen. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nu anders naar het werk kijk en naar De medewerker op één. Zo ben ik bijvoorbeeld minder gaan werken, zet ik de telefoon uit als ik thuis ben en neem de tijd voor mijzelf en mijn gezin. Ik zoek meer de balans. Luisteren en gehoord worden is belangrijk voor medewerkers en dat geldt ook voor mijzelf.’

‘Je kunt het probleem niet bij de ander leggen en zelf achteroverleunen’

De medewerker op één vraagt dat wij allemaal onze verantwoordelijkheid pakken en nemen, geeft Antoinette aan. ‘Je hebt zelf de grootste invloed op je werk. Je kunt een probleem niet bij de ander leggen en zelf achteroverleunen. Je bent zelf verantwoordelijk dat je meedenkt, meebeweegt en soms ook wat tegengas geeft. Een portie positieve energie helpt je om datgene te doen waar je blij van wordt. Uiteindelijk is er toch niets mooier dan een fijne werkdag, waarin je met elkaar iets waardevols hebt kunnen toevoegen aan het leven van de cliënt? Of dat nu achter de schermen is of direct in de zorg.

Open organisatie

We werken in een organisatie waar de mens centraal staat. Als je niet gehoord en gezien wordt, kun je ook niet bloeien. Het is belangrijk dat je als (team)manager weet wat er speelt, dat er vertrouwen mag en moet zijn. Ga het gesprek aan en luister naar de medewerkers die dichtbij de cliënten staan. Zij zijn van waarde bij de ontwikkelingen van onze organisatie. Als teammanager richt ik mij erop dat de lijnen duidelijk zijn, maar er ruimte is voor beweging. Ruimte om te spelen, te leren en te groeien. Als een coach aan de zijlijn die je helpt als je valt. Een die je advies geeft en ondersteunt bij het maken van keuzes.

Als organisatie zijn we volop in beweging; op zoek naar de stip op de horizon. Ik gun ons een stabiele koers. Een open organisatie waarin vooral aandacht is voor de kern: de cliënt en de medewerker naast elkaar. We doen het samen, want zonder de ander lukt het niet. En dat je weet wat er speelt, de medewerker echt ziet en vraagt ‘kan ik je ergens mee helpen?’.’